Aller au contenu

Caroline Fitzpatrick

Professeure, Faculté d'éducation
ÉDUCATION Enseignement au préscolaire et primaire

Présentation

Sujet de recherche

Développement affectif et émotionnel, Développement cognitif, Développement cognitif de l'enfant, Problèmes de comportement, Santé communautaire / santé publique

Disciplines de recherche

Psychoéducation, Psychologie

Mots-clés

Ajustement psychosocial, Préparation scolaire

Langues parlées et écrites

Anglais, Espagnol (castillan), Français

Diplômes

(2012). (Doctorat, Philosophiæ doctor). Université de Montréal.

(2007). (Maîtrise avec mémoire, Maître ès sciences). Concordia University.

(2004). (Baccalauréat, bachelière ès arts). McGill University.

Expérience académique

Associate professor. (2020-). Université de Sherbrooke. Canada.

Visiting researcher. (2012-).

Assistant professor. (2015-2020). Université Sainte-Anne. Canada.

Postdoctoral researcher. (2014-2015). Concordia University. Canada.

Postdoctoral researcher. (2013-2014). Centre hospitalier de l'Université de Montréal. Canada.

Postdoctoral researcher. (2011-2013). New York University. États-Unis d'Amérique.

Prix et distinctions

  • Le prix Tremplin en recherche et en création. Université de Sherbrooke. (Prix).
  • Research recognition award from the Quebec Institute of Statistics Emerging researcher that published the most with the QLSCD data. Institut de la statistique du Québec. (Distinction).

Financement

  • Subvention. (Obtenu). Cochercheur. Observatoire sur la santé mentale étudiante en enseignement supérieur : pour des connaissances au service de l’action. Fonds de recherche du Québec - Santé (FRQS). Observatoire sur la santé mentale étudiante en enseignement supérieur. 2 809 980 $. (2023-2027)
  • Subvention. (Obtenu). Cochercheur. An investigation of parental leave policy and its association with parent wellbeing and child developmental outcomes. Conseil de Recherches en Sciences Humaines du Canada (CRSH). Subvention savoir. 359 756 $. (2022-2027)
  • Chaire de recherche. (Obtenu). Chercheur principal. Digital media use by children and its implications for promoting togetherness: an ecosystemic approach. Conseil de Recherches en Sciences Humaines du Canada (CRSH). Canada Reseach Chair Tier 2. 600 000 $. (2021-2026)
  • Subvention. (Obtenu). Candidat principal. How do Quebec preschooler’s screen media habits contribute to positive and negative development outcomes? A comprehensive approach to identify child, family, and community risk and protective factors.. Fonds Québécois de la Recherche sur la Société et la Culture (FQRSC). Action concertée, Programme de recherche sur l’utilisation des écrans et la santé des jeunes. 244 146 $. (2023-2026)
  • Subvention. (Obtenu). Cocandidat. Effet-école et réussite éducative des élèves en situation de vulnérabilité: étiologie et pratiques efficaces. Fonds Québécois de la Recherche sur la Société et la Culture (FQRSC). Research Team Support Program. 340 000 $. (2021-2026)
  • Subvention. (Obtenu). Cochercheur. Groupe de recherche et d'intervention sur les adaptations sociales de l’enfance (GRISE). Fonds Institutionnel de Recherche de l'Université de Sherbrooke. Programme de financement des centres de recherche. 225 000 $. (2023-2026)
  • Subvention. (Obtenu). Cochercheur. Utilisation du smartphone chez les enfants et les adolescents : étude pilote sur la prévalence et les facteurs associés. Conseil de Recherches en Sciences Humaines du Canada (CRSH). Insight development. 71 853 $. (2023-2026)
  • Chaire de recherche. (Obtenu). Collaborateur. Parental knowledge and perceptions of children’s video game play and microtransactions: An international cross-sectional survey study. Conseil de Recherches en Sciences Humaines du Canada (CRSH). Chaire de recherche du Canada. (2023-2024)
  • Subvention. (Obtenu). Cochercheur. Profils de tempérament et usage des médias numériques à la petite enfance : quels sont les enfants les plus à risque de difficultés en contexte scolaire?. Conseil de Recherches en Sciences Humaines du Canada (CRSH). Développement Savoir. 68 161 $. (2022-2024)
  • Subvention. (Obtenu). Cochercheur. Impact of parental leave on child global health: What are the mechanisms? / Impact du congé parental sur la santé globale de l'enfant : Quels sont les mécanismes ?. Université de Sherbrooke. Programme interne de subventions pour la recherche. 20 000 $. (2022-2024)
  • Subvention. (Obtenu). Cochercheur. Analyse du discours d'adolescents au regard du bien-être numérique dans le contexte des ateliers de sensibilisation et d'information offerts dans les écoles secondaires par le Centre pour l'intelligence émotionnelle en ligne (CIEL). Conseil de Recherches en Sciences Humaines du Canada (CRSH). SSHRC Partnership Grant. 24 713 $. (2023-2024)
  • Subvention. (Obtenu). Cochercheur. Les difficultés de comportement et l’adaptation sociale selon le sexe/le genre : comprendre les facteurs de risque et de protection, y compris l’impact des services, qui modèlent les parcours d’adaptation des jeunes. Fonds de recherche du Québec - Société et culture (FRQSC). Soutien aux équipes de recherche. 407 398 $. (2020-2024)
  • Subvention. (Obtenu). Candidat principal. Examining the impact of young children’s digital media use during the COVID-19 pandemic on health and developmental outcomes: A comprehensive assessment to inform harm reduction and positive digital media use strategies. Instituts de Recherche en Santé du Canada (IRSC). Operating Grant: Addressing the Wider Health Impacts of COVID-19. 489 980 $. (2022-2024)
  • Subvention. (Terminé). Candidat principal. Comprehensive assessment of Media usage by Nova Scotia children and their families. Fondation de recherche sur la santé de la Nouvelle-Écosse. Establishment grant. 149 755 $. (2019-2023)
  • Subvention. (Terminé). Candidat principal. Development of a Comprehensive Assessment of Child and Family Media Usage. Conseil de Recherches en Sciences Humaines du Canada (CRSH). Insight development. 72 376 $. (2019-2023)
  • Subvention. (Terminé). Cocandidat. Groupe de recherche et d'intervention sur les adaptations sociales de l’enfance (GRISE). Fonds Institutionnel de Recherche de l'Université de Sherbrooke. Programme de financement des centres de recherche. 163 000 $. (2020-2023)
  • Subvention. (Terminé). Chercheur principal. L’impact des facteurs familiaux sur l’utilisation des médias digitaux et le développement des enfants en contexte de la pandémie de la COVID-19. Université de Sherbrooke. Start-up fund. 13 094 $. (2022-2023)
  • Subvention. (Terminé). Candidat principal. L’usage des écrans durant l'enfance et l'adolescence et le risque de TDAH et de comportement de prise de risque à l’adolescence. Conseil de Recherches en Sciences Humaines du Canada (CRSH). SSHRC Institutional grant. 3 968 $. (2019-2020)
  • Subvention. (Terminé). Candidat principal. Examination of screen time habits in a sample of rural Nova Scotia preschoolers.. Conseil de Recherches en Sciences Humaines du Canada (CRSH). SSHRC Institutional grant. 3 968 $. (2018-2019)
  • Subvention. (Terminé). Cocandidat. Adolescent injury, substance use, and mental health: An exploration of rates, determinants, and comorbidities in Canadian survey data. Instituts de Recherche en Santé du Canada (IRSC). Operating Grant: Analyses of Existing Canadian Cohorts & Databases. 69 909 $. (2017-2018)
  • Subvention. (Terminé). Candidat principal. Piloting of a digital diary to measure child and family media usage. Conseil de Recherches en Sciences Humaines du Canada (CRSH). SSHRC Institutional grant. 3 300 $. (2017-2018)
  • Subvention. (Terminé). Candidat principal. Associations between media use in adolescence and mental and physical health outcomes. Conseil de Recherches en Sciences Humaines du Canada (CRSH). SSHRC Institutional grant. 2 994 $. (2017-2018)

Publications

Articles de revue

  • *Tiraboschi GA, Garon-Carrier G, Smith J, Fitzpatrick C. (2023). Adolescent internet use predicts higher levels of generalized and social anxiety symptoms for girls but not boys. Preventive Medicine Reports 36 1-6. DOI. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Lemieux A, Smith J, West GL, Bohbot V, Asbridge M. (2023). Is adolescent internet use a risk factor for the development of depression symptoms or vice-versa?. Psychological Medicine 53 6773–6779. DOI. (Article publié).
  • Garon-Carrier G, Ansari A, Margolis R, Fitzpatrick C. (2023). Maternal labor force participation during the child’s first year and later separation anxiety. Health Education & Behavior 50 (6), 792-801. DOI. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Cristini E, Bernard J, Garon-Carrier G. (2023). Meeting preschool screen time recommendations: which parental strategies matter?. Frontiers in Child and Adolescent Psychiatry 14 1-7. DOI. (Article publié).
  • Cinar E, Fitzpatrick C, *Almeida ML, Camden C, Garon-Carrier G. (2023). Motor skills are more strongly associated to academic performance for girls than boys. Canadian Journal of School Psychology 38 (3), 252-267. DOI. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, *Binet MA, Harvey E, Barr R, Couture M, Garon-Carrier G. (2023). Preschooler screen time and temperamental anger/frustration during the COVID-19 pandemic. Pediatric Research 94 820-825. DOI. (Article publié).
  • Pagani LS, Bernard J, Fitzpatrick C. (2023). Prospective associations between preschool exposure to violent televiewing and psycho-social and academic risks in early adolescent boys and girls. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics 4 (1), N/A. DOI. (Article publié).
  • Fitzpatrick, C., Binet., MA., Cristini, E., Lopes Almeida, M., Bégin, M., Frizzo, G. (2023). Reducing harm and promoting positive media use strategies: new perspectives in understanding the impact of preschooler media use on health and development. Psicologia: Reflexão e Crítica 36 (19), 1-14. DOI. (Article publié).
  • Cinar E, Chaput-Langlois S, Fitzpatrick, Garon-Carrier G. (2023). Why children differ in classroom engagement: Insights from a prospective longitudinal cohort of elementary school students. Journal of Educational Psychology 60 4102–4116. DOI. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Harvey É, *Cristini E, Laurent A, Lemelin J-P, Garon-Carrier G. (2022). Frontiers in Psychology 13918834 918834. DOI. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, *Almeida ML, Harvey E, Garon-Carrier G, Berrigan F, Asbridge M. (2022). An examination of bedtime media and excessive screentime by Canadian preschoolers during the COVID-19 pandemic. BMC Pediatrics 22 (1), 212. DOI. (Article publié).
  • Garon-Carrier G, Ansari A, Letarte M-J, Fitzpatrick C. (2022). Early childcare enrollment and the pursuit of higher education: A Canadian longitudinal study. Learning and Instruction 80 (101615), N/A. DOI. (Article publié).
  • Smith J, Nadeau M-F, Archambault I, Guimond F-A, St-Amand J, Fitzpatrick C, Gagnon M. (2022). Linking High School Students’ Achievement Goal Orientations With Their Competence Beliefs and Their Perception of Teachers’ Emotional Support During the COVID-19 Pandemic. Frontiers in Education: Educational Psychology 7 N/A. DOI. (Article publié).
  • Smith J, Guimond FA, St-Amand J, Fitzpatrick C, Bergeron J, Gagnon M. (2022). New evidence of changes in students' achievement motivation in the context of the COVID-19 pandemic. Research Square 7 NA. (Article publié).
  • *Almeida ML, Garon-Carrier G, Cinar E, Frizzo G, Fitzpatrick C. (2022). Prospective associations between child screen time and parenting stress and later inattention symptoms in preschoolers during the COVID-19 pandemic. Frontiers in Psychology 14 1-8. DOI. (Article publié).
  • Smith J, Guimond F-A, St-Amand J, Fitzpatrick C, Bergeron J, Gagnon M. (2022). The effects of the COVID-19 pandemic on French-Canadian adolescents’ academic motivation: A follow-up study. Clinical Case Reports 10 (9), 1-5. DOI. (Article publié).
  • *Tiraboschi GA, West G, Bohbot V, Fitzpatrick C. (2021). Associations betweenvideo game engagement and ADHD symptoms in early adolescence. Journal of Attention Disorders N/A 1-10. DOI. (Article publié).
  • Smith J, Guimond FA, Bergeron J, St-Amand J, Fitzpatrick C, Gagnon M. (2021). Changes instudents’ achievement motivation in the context of the COVID-19 Pandemic: A function of extraversion/introversion?. Education Sciences 11 (1), 30. DOI. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Boers E. (2021). Developmental associations between media use and adolescent prosocial behavior. Health Education & Behavior 12 1-7. DOI. (Article publié).
  • Barr R, Kirkorian H, Radesky J, Coyne S, Nichols D, Blanchfield O ….Fitzpatrick C. (2020). Beyond Screen Time: A synergistic approach to a more comprehensive assessment of family media exposure during early childhood. Frontier in Psychology 11 N/A. DOI. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Boers E, Pagani L. (2020). Kindergarten Readiness, Later Health, and Social Costs. Pediatrics 146 (6), e20200978. DOI. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Archambault I, Barnett TA, Pagani L. (2020). Preschool cognitive control and family adversity predict the evolution of classroom engagement in elementary school. South African Journal of Childhood Education 10 (1), a803. DOI. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Burkhalter R, Asbridge M. (2019). Adolescent media use and its association to wellbeing in a Canadian national sample. Preventive Medicine Reports 14 100867. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Burkhalter R, Asbridge M. (2019). Characteristics of Canadian youth adhering to physical activity and screen time recommendations. Journal of School Nursing 1 1-10. DOI. (Article publié).
  • Ribner A, Harvey E, Gervais R, Fitzpatrick C. (2019). Explaining school entry math and reading achievement in Canadian children using the Opportunity-Propensity framework. Learning and Instruction 59 65-75. DOI. (Article publié).
  • Wang A, Fitzpatrick C. (2019). Which early childhood experiences and skills predict kindergarten working memory?. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics 40 (1), 40-48. DOI. (Article publié).
  • Harbec M-J, Simonato I, Lévesque-Seck F, Fitzpatrick C, Pagani L. (2018). Bébés Télévores: Les risques à long terme. École des parents 625 40-43. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Coté-Lussier C, Pagani L. (2018). Corrigendum: Ready for kindergarten: Are intelligence skills enough?. South African Journal of Childhood Education 8 (1), a633. DOI. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Alexander S, Henderson M, Barnett BA. (2018). Prospective associations between play environments and pediatric obesity. American Journal of Health Promotion 11 1-8. (Article publié).
  • Alexander SA, Barnett TA, Fitzpatrick C. (2017). Are some inequalities amplified through the differential access to play opportunities at school? A call to level the playing field. Canadian Journal of Public Health 107 (6), 583-858. DOI. (Article publié).
  • Pagani LS, Fitzpatrick C. (2017). Children’s early disruptive behavior predicts later coercive behavior and binge drinking by mothers. Journal of Pediatric Nursing 39 15-20. DOI. (Article publié).
  • Ribner A, Fitzpatrick C, Blair C. (2017). Family socioeconomic status moderates effects of television exposure on school readiness skills. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics 38 (3), 233-239. DOI. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Datta GD, Henderson M, Grey-Donald K, Barnett TA. (2017). School food environments associated with adiposity in children attending Canadian urban schools. International Journal of Obesity 41 (7), 1005-1010. DOI. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Coté-Lussier C, Blair C. (2016). Dressed and groomed for success in elementary school: student appearance and academic adjustment. The Elementary School Journal 117 (1), 30-45. DOI. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Ohgia M, Melki J, Pagani LS. (2016). Early exposure to media violence: what parents and policy makers ought to know. South African Journal of Childhood Education 6 223-240. (Article publié).
  • Côté-Lussier C, Fitzpatrick C. (2016). Feelings of safety at school, socio-emotional functioning and classroom engagement. Journal of Adolescent Health 58 (5), 543-555. DOI. (Article publié).
  • Pagani LS, Lévesque-Seck F, Fitzpatrick C. (2016). Prospective associations between televiewing in toddlerhood and later self-reported social impairment. Psychological Medicine 46 3329-3337. (Article publié).
  • Piché G, Fitzpatrick C, Pagani LS. (2015). Associations between extracurricular activity and self- regulation: A longitudinal study from 5 to 10 years of age. American Journal of Health Promotion 30 32-40. (Article publié).
  • Pagani LS, Fitzpatrick C. (2015). Early childhood household smoke exposure predicts less task-oriented classroom behavior at age 10. Health Education & Behavior 58 543-550. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Pagani LS, Barnett TA. (2015). Maternal smoking predicts waist circumference and skin-fold measures by middle-childhood. Journal of Medical Research 2015 1-14. (Article publié).
  • Côté-Lussier C, Fitzpatrick C, Séguin L, Barnett T. (2015). Poor, insecure, and overweight: The carry-home effects of feeling unsafe at school on youth screen time, physical activity and weight status. American Journal of Epidemiology 182 67-79. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Archambaut I, Janosz M, Pagani LS. (2015). Preschool working memory forecasts high school dropout risk. Intelligence 53 160-165. (Article publié).
  • Pagani LS, Nguyen AKD, Fitzpatrick C. (2015). Prospective associations between early long-term household secondhand smoke exposure and subsequent indicators of metabolic risk at age 10. Nicotine and Tobacco Research 43 584-591. (Article publié).
  • Watt E, Fitzpatrick C, Derevenski J, Pagani LS. (2015). Too much television? Prospective associations between early childhood televiewing and later self-reports of victimization by sixth grade classmates. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics 36 426-433. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, McKinnon R, Willoughby M, Blair C. (2014). Do executive function skills account for the achievement gap between advantaged and disadvantaged children. Learning and Instruction 30 25-30. (Article publié).
  • Pagani LS, Fitzpatrick C. (2013). Children's school readiness: implications for eliminating future disparities in health and education. Health Education & Behavior 41 25-33. (Article publié).
  • Pagani LS, Fitzpatrick C, Barnett TA. (2013). Early childhood television viewing and kindergarten entry readiness. Pediatric Research 74 (3), 350-355. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Côté-Lussier C, Pagani LS, Blair C. (2013). I don’t think you like me: child minority status and disadvantage predict relationship quality with teachers. Youth & Society 47 (5), 1-17. (Article publié).
  • Pagani LS, Fitzpatrick C. (2013). Prospective associations between early long-term household tobacco smoke exposure and antisocial behaviour in later childhood. Journal of Epidemiology and Community Health 67 (7), 425-431. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Pagani LS. (2013). Task-oriented kindergarten behavior pays off in later childhood. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics 34 (2), (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Pagani LS, Barnett TA. (2012). Early childhood television viewing predicts explosive leg strength and waist circumference by middle childhood. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 9 (2), 80-94. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Barnett T, Pagani LS. (2012). Early exposure to media violence and later child adjustment. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics 33 (4), 297-297. (Article publié).
  • Piché G, Fitzpatrick C, Pagani LS. (2012). Kindergarten self-regulation skills as predictors of body mass index and physical exercise in the fourth grade students. Mind, Brain, and Education 6 16-26. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Barnett TA , Pagani LS. (2012). Parental bad habits breed bad behaviors in youth: exposure to gestational smoke and child impulsivity. International Journal of Psychophysiology 32 (1), (Article publié).
  • Fitzpatrick C. (2012). Ready or not? Kindergarten classroom engagement as an indicator of child school readiness. South African Journal of Childhood Education 2 1-32. (Article publié).
  • Pagani LS, Fitzpatrick C, Parent S. (2012). Relating kindergarten attention to subsequent developmental pathways of classroom engagement in elementary school. Journal of Abnormal Child Psychology 40 (5), (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Pagani LS. (2012). Toddler working memory skills predict kindergarten school readiness. Intelligence 40 205-212. (Article publié).
  • Archambault I, Pagani LS, Fitzpatrick C. (2012). Transactional associations between classroom engagement and relations with teachers from first through fourth grade. Learning and Instruction 23 1-9. (Article publié).
  • Fitzpatrick C. (2012). What if we considered a novel dimension of school readiness? The importance of classroom engagement for early adjustment to school. Education as Change 16 313-335. (Article publié).
  • Pagani LS, Fitzpatrick C, Barnett T, Dubow E. (2010). Prospective associations between early childhood television exposure and academic, psychosocial, and physical well-being by middle childhood. Archives of Pediatric and Adolescent Medicine 164 (Article publié).
  • Pagani LS, Fitzpatrick C, Archambault I, Janosz M. (2010). School readiness and later school success: A replication and extension using a Canadian French speaking sample. Developmental Psychology 164 (Article publié).

Chapitres de livre

  • Binet MA, Couture M, Almeida ML, Bégin M, Fitzpatrick C. (2023). Perspectives on preschooler screen time and global development. Frizzo G. Digital media and Early Child Development: Theoretical and Empirical issues (1, 1). États-Unis d'Amérique : Springer Nature. (Article accepté).
  • Fitzpatrick C, Harvey E, *Almeida ML, *Binet M-A, *Cristini E, Garon-Carrier G. (2023). Preschoolers, parents, and the pandemic: family media use during the Covid-19 crisis and child development. Frizzo, G.. Digital media and Early Child Development: Theoretical and Empirical issues États-Unis d'Amérique : Springer. (Article accepté).
  • Fitzpatrick C, Ribner A, Ragpot L. (2020). Executive Functions in the South African early grade learner. Gravett S, Henning E. Glimpses into Primary School Teacher Education in South Africa (56-70). Royaume-Uni : Routledge. (Article publié).
  • Fitzpatrick C, Harvey E. (2020). La violence virtuelle et ses répercussions sur les comportements agressifs des jeunes. Gaudreau N. Les conduites agressives à l’école: Comprendre pour mieux intervenir (88-102). Canada : Presse de l’Université du Québec. (Article publié).

Articles de journaux

  • Côté-Lussier C, Fitzpatrick C. (2015). Deaths like Alain Magloire's are preventable. Montreal Gazette.

Articles de magazine

  • Fitzpatrick C. (2013). L’impact sur l’enfant de la violence à l’écran. Revue Non-violence Actualité. (329).
  • Harvey E, Fitzpatrick C. J’ai l’impression que mes élèves ont de plus en plus des défis à s’autoréguler : impression ou réalité ?. La foucade. 23(2). 13--15.

Rapports

  • Asbridge M, McNabb K, Robinson A, Smith N, Ilie G, Fitzpatrick C. (2019). Adolescent injury, substance use, and mental health: An exploration of rates, determinants, and comorbidities in Canadian survey data. Parachute Canada. 10 p.
  • Pagani LS, Fitzpatrick C, Belleau L, Janosz M. (2011). Predicting academic achievement in fourth grade from kindergarten cognitive, behavioral, and motor skills. Institut de la statistique du Québec. 11 p.

Ressources en ligne

  • Garon-Carrier G, Ansari A, Letarte M-J, Fitzpatrick C. (2022). How Do Childcare Arrangements Impact Education Outcomes?.
  • Garon-Carrier G, Ansari A, Letarte M-J, Fitzpatrick C. (2022). Research Snapshot: The Impact of Childcare on Pursuing Postsecondary Education.
  • Fitzpatrick C, Mavungu-Blouin C, Garon-Carrier G. (2022). Être bien préparé pour la maternelle : Des bienfaits à long terme pour le succès scolaire et la santé des enfants. Site Web.

Autres contributions

Cours enseignés

  • AIP 332 Mémoire professionnel : première partie. (2023-01-10 à 2023-05-02).Université de Sherbrooke. Canada. (2CR).
  • Activité tutorale en éducation, Emma Cristini. EDU 751. (2022-05-02 à 2022-08-26).Université de Sherbrooke. Canada. (3CR).
  • Caractéristiques des élèves à risque. FDP113. (2022-01-05 à 2022-04-29).Université de Sherbrooke. Canada. (2CR).
  • Caractéristiques des élèves à risque. FDP113. (2021-01-04 à 2021-04-30).Université de Sherbrooke. Canada. (2CR).
  • Développement de l’enfant 4-5 ans. PRE800. (2021-01-04 à 2022-04-29).Université de Sherbrooke. Canada. (3CR).
  • Introduction to psychology I. PSYC 1013. (2020-08-24 à 2020-12-18).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Child Development. PSYC 2103. (2020-01-06 à 2020-04-24).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Introduction to psychology II. PSYC 1023. (2020-01-06 à 2020-04-24).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Supervised Reasearch project. PSYC 4003. (2019-08-27 à 2019-12-20).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Supervised Reasearch project. PSYC 4003. (2019-08-27 à 2019-12-20).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Applied statistics for health science. MATH 1293. (2019-08-26 à 2019-12-20).Dalhousie University. Canada. (3CR).
  • Introduction to psychology I. PSYC 1013. (2019-08-26 à 2019-12-20).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Psychopathology I. PSYC 3903. (2019-01-08 à 2019-04-26).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Adolescent development. PSYC 2113. (2019-01-07 à 2019-04-26).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Introduction to psychology II. PSYC 1023. (2019-01-07 à 2019-04-26).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Supervised Reasearch project. PSYC 4003. (2018-08-28 à 2018-12-21).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Applied statistics for health science. MATH 1293. (2018-08-27 à 2018-12-21).Dalhousie University. Canada. (3CR).
  • Introduction to psychology I. PSYC 1013. (2018-08-27 à 2018-12-21).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Psychopathology II. PSYC3913. (2018-01-09 à 2018-04-27).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Child Development. PSYC 2103. (2018-01-08 à 2018-04-27).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Introduction to psychology II. PSYC 1023. (2018-01-08 à 2018-04-27).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Supervised Reasearch project. PSYC 4003. (2017-08-29 à 2017-12-22).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Supervised Reasearch project. PSYC 4003. (2017-08-29 à 2017-12-22).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Applied statistics for health science. MATH 1293. (2017-08-28 à 2017-12-22).Dalhousie University. Canada. (3CR).
  • Introduction to psychology I. PSYC 1013. (2017-08-21 à 2017-12-22).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Psychopathology I. PSYC 3903. (2017-01-10 à 2017-04-28).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Child Development. PSYC 2103. (2017-01-09 à 2017-04-28).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Introduction to psychology II. PSYC 1023. (2017-01-09 à 2017-04-28).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Applied statistics for health science. MATH 1293. (2016-08-29 à 2016-12-23).Dalhousie University. Canada. (3CR).
  • Introduction to statistics. MATH 1213. (2016-08-29 à 2016-12-23).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Introduction to psychology I. PSYC 1013. (2016-08-23 à 2016-12-23).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Adolescent development. PSYC 2113. (2016-01-04 à 2016-04-29).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Introduction to psychology II. PSYC 1023. (2016-01-04 à 2016-04-29).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Applied statistics for health science. MATH 1293. (2015-08-24 à 2015-12-18).Dalhousie University. Canada. (3CR).
  • Introduction to statistics. MATH 1213. (2015-08-24 à 2015-12-18).Université Sainte-Anne. Canada. (3CR).
  • Introduction to research method. EXCI 250. (2014-08-25 à 2014-12-19).Concordia University. Canada. (3CR).
  • Univariate/multivariate analysis. EDPE 682. (2014-01-06 à 2014-04-25).McGill University. Canada. (3CR).
  • Intervention and prevention research in social policy. PSE 3578. (2013-08-26 à 2013-12-20).Université de Montréal. Canada. (3CR).
  • Human development across the lifespan. EDPE 560. (2013-01-07 à 2013-04-26).McGill University. Canada. (3CR).
  • Activité tutora en éducation, Samuel Lachapelle. Université de Sherbrooke. Canada.
  • Activité tutoral, Rachel Surprenant. Université de Sherbrooke. Canada.
  • Activité tutoral 2, Emma Cristini. Université de Sherbrooke. Canada.
  • EDU 901 Méthodologie de recherche. Université de Sherbrooke. Canada. (4CR).
  • FPD 423 Interventions auprès des élèves à risque. Université de Sherbrooke. Canada. (4CR).

Gestion d'évènements

  • Organisatrice. (2023) Symposium "Mieux accompagner les enfants dans l'environnement numérique : stratégies pour minimiser les risques et maximiser les opportunités". Colloque du Groupe de recherche et d'intervention sur les adaptations sociales de l'enfance (GRISE). (Conférence).
  • Main organizer. (2017) Abuse related shame and mental health/addiction problems in adolescents receiving protective services. (Conférence).
  • Main organizer. (2017) Community-based evaluations involving youth: drawing lessons from research on family-centered treatments for aggression, solution-focused treatment for mental health problems, and benefits of arts programming in low-income communities. (Conférence).
  • Main organizer. (2016) Nature's friends: a nature-based activity day for preschoolers. (Atelier).

Activités de collaboration internationale

  • Researcher. Afrique du Sud, République d'.
  • Researcher. États-Unis d'Amérique.
  • Researcher. États-Unis d'Amérique.
  • Reviewer. Afrique du Sud, République d'.
  • Research collaborator. Liban.

Présentations

  • Harvey E, Lemelin J-P, Fitzpatrick C, Mayrand K. (2023). L’augmentation des défis d’autorégulation en salle de classe : mythe ou réalité ?. 3e Conférence estivale du Centre scolaire acadien, Nouvelle-Écosse. Canada
  • (2022). Children in the digital world: a comprehensive approach to promote wellbeing. Invited talk. Utrecht, Pays-Bas
  • (2022). Digital media use by children and adolescents: a comprehensive approach to promote wellbeing. Invited lecture. Budapest, Hongrie
  • *Binet M-A, Chevrier JR. (2022). Identifier les impacts de l’usage des écrans sur la santé et le développement des enfants, en fonction des contenus, fonctions et contextes d’utilisation. École d’été sur les inégalités en santé et petite enfance. Montreal, Canada
  • Chevrier J. (2022). Les adolescents et les médias digitaux : une approche compréhensive pour favoriser le bien-être numérique. Conférence dans le cadre du colloque de l’Alliance de professeures et professeurs de Montréal. Montreal, Canada
  • Parent E, Chevrier J. (2022). L’impact du numérique sur les enfants et les adolescents : risques et opportunités?. L’équipe des psychoéducatrices et psychoéducateurs du Centre de service scolaire Marguerite-Bourgeoys. Montreal, Canada
  • Fitzpatrick C, Chevrier J. (2022). L’utilisation des médias digitaux par les enfants: une approche globale pour réduire les risques et promouvoir les bienfaits. Conférence dans le cadre du colloque de l’Alliance de professeures et professeurs de Montréal. Montreal, Canada
  • Fitzpatrick C. (2021). Conférence d'ouverture : L’usage des écrans durant l’enfance : un passe-temps sans conséquence?. Colloque "Environnement numérique : perspectives critiques et enjeux de bien-être chez les enfants et les adolescents". 88e congrès de l'ACFAS. Sherbrooke, Canada
  • Fitzpatrick C. (2020). Adolescent Media Habits and Mental Health. Neuroscience seminars. Montreal, Canada
  • Fitzpatrick C. (2020). Le bien-être digital chez les enfants Québécois à l’âge préscolaire. Consultation sur l’utilisation des écrans et la santé des jeunes. Quebec, Canada
  • Fitzpatrick C, Barbeau-Meunier C-A. (2020). L’usage des écrans durant l’enfance : un passe-temps sans conséquence?. Centre de service scolaire Marguerite-Bourgeoys, comité des parents. Montreal, Canada
  • Fitzpatrick C. (2019). Faire le point sur l'usage des écrans par les enfants. Colloque du Réseau de la recherche sur la francophonie canadienne. Church Point, Canada
  • (2019). Grandir dans un monde digital : conséquences du temps d’écran sur les enfants et les adolescents. Cerveau et Psychologie. Montreal, Canada
  • Fitzpatrick C. (2019). Le temps d'écran durant l’enfance et l’adolescence: Un passe-temps sans conséquences?. Public lecture delivered at Université Sainte-Anne. Church Point, Canada
  • Ragpot L. (2017). Executive functions and working memory in early Learning. Winter School for teachers and researchers. Johannesburg, Afrique du Sud, République d'
  • (2017). Exercer le cerveau : Comment influencer les pensées, les émotions et les actions des enfants d’âge préscolaire pour améliorer leur ajustement psychosocial. Centre Provincial de Resource Préscolaire Personal Development Day. Dartmouth, Canada
  • (2017). Le fonctionnement exécutif et l’apprentissage de 0 à 6 ans. Centre Provincial de Resource Préscolaire Personal Development Day. Dartmouth, Canada
  • (2016). Exercer la mémoire de travail et le fonctionnement exécutif pour améliorer les résultats scolaires à l’école primaire. Congrès de l’association provinciale des professeurs d'immersion et du programme francophone de Colombie-Britannique. Vancouver, Canada
  • Fitzpatrick C. (2016). Training working memory and executive functions to improve academic achievement in elementary school. Learning Assistance Teacher’s Association conference. Vancouver, Canada
  • (2015). Les écrans durant la petite enfance et le TDAH: le rôle du fonctionnement exécutif. Colloque sur le temps écran. Trois Rivières, Canada
  • (2015). Predictors and Outcomes of Executive Functions: A Public Health Approach. Public lecture series, University of Johannesburg. Johannesburg, Afrique du Sud, République d'
  • Fitzpatrick C. (2012). Testing of young children and school readiness: what can we gain by considering executive functions?. Public lecture delivered at the University of Johannesburg, Center for Education Practice and Research, 2012. Johannesburg, South Africa. Johannesburg, Afrique du Sud, République d'