Aller au contenu

Références bibliographiques

Alvermann, D. et Moore, D. (1991). Secondary school reading. In R. Barr, M. Kamil, P. Mosenthal et P.D. Person (Eds.), Handbook of reading research, Vol. II, p. 951-983. New York: Longman.

Ameis, J. A. (2002). Stories invite children to solve mathematical problems. Teaching Children Mathematics, 5, p. 260-264.

Angers, P., Bouchard, C. (1992). L'intégration, source de l'interdisciplinarité. In Delisle, R. et Bégin, P. (dir.), L'interdisciplinarité au primaire. Sherbrooke: Éditions du CRP, p. 69-77.

Assude, T. Lattuati, M. et Leorat, N. (2001). L’écriture au quotidien dans une classe de mathématiques. Petit x, no 54, p. 5 à 28.

Bainbridge, J. et Pantaleo, S. (1999). Learning with Literature in the Canadian Elementary Classroom. Edmonton: The University of Alberta Press & Duval House Publishing.

Bakhtine, M. M. (1978). Esthétique et théorie du roman. Paris: Gallimard.

Bereiter, C., & Scardamalia, M. (1987). The psychology of written composition. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Bloom B.S. et Krathwohl, D.R. (1956). The classification of educational goals, by a committee of college and university examiners. New York: Longmans.

Boyer, J.-Y. (1983). Pour une approche fonctionnelle de l'intégration des matières au primaire. In Revue des sciences de l'Éducation, vol. IX (3), p. 433-452.

Brousseau G. (1986), Fondements et méthodes de la didactique des mathématiques, Recherches en Didactique des Mathématiques, 7.2, p. 33-115.

Brunner, J. (1990). Arts of Meaning. Cambridge: Harvard University Press.

Burnett, S. et Wichman, A. (1997). Mathematics and literature: An approach to success. Chicago, IL: Saint Xavier University and IRI Skylight.

Butor, M. (1960). La balance des fées. Paris: Répertoire.

Caillé, A. (1997). Présentation. La revue du MAUSS semestrielle, 10, p. 5-20.

Camel, V. et Fargue-Lelièvre, A. (2009). Analyse de pratiques interdisciplinaires dans l’enseignement supérieur. Revue internationale de pédagogie de l’enseignement supérieur, 25-2.

Casey, B. (2003). Mathematics problem-solving adventures: A language-arts based supplementary series for early childhood that focuses on spatial sense. In D. Clements, J. Sarama, & M. A. DiBaise (Eds.), Engaging young children in mathematics: Results of the conference on standards for pre-school and kindergarten mathematics education (p. 377-392). Mahwah, NJ: Erlbaum Associates.

Casey, B. (2004). Add drama, multiply interest: a new way to teach. In WCW (Ed.), Research and action report (pp. 4-5). Wellesly, MA:Wellesley Center for Women.

Cassie, J.R.B., Haché, D. (1998). L'utilisation d'une heuristique curriculaire pour créer un apprentissage adapté pour la vie. In Revue des sciences de l'Éducation, vol. XXIV (1), p. 75-95.

Clary M. et Giolitto P. (1994). Profession enseignant – éduquer à l’environnement. Paris: Hachette.

Connally, P. (1989). Writing and the ecology of learning. In P. Connally & T. Vilardi (Eds.), Writing to learn mathematics and science (p. 1–15). New York: Teachers College Press.

De Landsheere, G. (1992). Dictionnaire de l’évaluation et de la recherche en éducation. Paris: Presses Universitaires de France, Coll. « Les grands dictionnaires » 2ème édition.

Delattre, L. (2004). Les albums au cycle 1. Académie de Créteil. Littérature de jeunesse Télémaque.

Demers, J. et Desjarlais-Konstantinov, M. (1976). Vers une définition du conte écrit au Québec : le récit court de type exemplum. Voix et Images, Vol. 2, No 1, p. 110-118.

Doiron, R. (1994). Using nonfiction in a read-aloud program: Letting the facts speak for themselves. Reading Teacher, 47(8), p, 616-621.

Dolz, J. et Schneuwly, B. (1998, 2009). Pour un enseignement de l’oral. Initiation aux genres formels à l’école. Paris: Éditeur ESF.

Duchastel, J. et Laberge, D. (1999). La recherche comme espace de médiation interdisciplinaire. Sociologie et sociétés, Vol. 31, no 1, p. 63-76.

Dumas, B. (2007). Stratégies favorisant l’apprentissage d’habiletés de résolution de problèmes représentatifs de la vie quotidienne chez des élèves ayant des incapacités intellectuelles légères et des troubles associés. Université du Québec à Montréal.

Ellis, B. (1997). Why tell stories? Storytelling Magazine, 12, p. 29-31.

Emig, J. (1977). Writing as a mode of learning. College composition and communication, 28, p. 122-128.

Erickson, L. (1996). Designing Integrated Curriculum that Promotes Higher Level Thinking. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.

Finkle, S.L. and Torp, L.L. (1995). Introductory Documents 1995:1 (Available from the Center for Problem-Based Learning, Illinois Math and Science Academy, 1500 West Sullivan Road, Aurora, IL 60506-1000).

Fogarty, R. (1991). The Mindful School : How to integrate the curriculum. Palatine, IL: IRI/Skylight Ed.

Fourez, G., Maingain, A. et Dufour, B. (2002). Approches didactiques de l’interdisciplinarité. Bruxelles: DeBoeck Université.

Freire, P. (1974). Pédagogie des opprimés suivi de Conscientisation et révolution, Paris: Maspero.

Fulwiler, T. (1982). Writing: An act of cognition, In Griffin, C. W. (Ed.), Teaching writing in all disciplines, New Directions for Teaching and Learning, no 12.

Giroux, D. (1992). Using children’s trade books to enhance the mathematics curriculum in the elementary school. (Doctoral dissertation, Loyola University of Chicago, 1992). Dessertations abstract international, 52, 4218.

Gouvernement du Québec (1982). Conseil supérieur de l’éducation. L’évaluation : Situation actuelle et voies de développement. Rapport 1982-1983 sur l’état et les besoins de l’éducation. Québec.

Gouvernement du Québec (2006). Programme de formation de l’école québécoise pour l’éducation préscolaire et l’enseignement primaire. Québec: Ministère de l’Éducation, du Loisir et du Sport.

Hellwig, S., Monroe, E., et Jacobs, J. (2000). Making informed choices: Selecting children’s trade books for mathematical instruction. Teaching Children Mathematics, 7 (3), p. 138-143.

Hong, H. (1996). Effects of mathematics learning through children’s literature on math achievement and dispositional outcomes. Early Childhood Research Quarterly, 11  4), p. 477- 494.

Hopkins, M. (1993). Ideas: mathematics and children’s literature. The Arithmetic Teacher, 40, p. 512-519.

Hunsader, P.D. (2004). Mathematics trade books: Establishing their value and assessing their quality. The Reading Teacher57 (7), p. 618-29.

Institut canadien de recherches avancées (ICRA). http://www.cifar.ca/fr

Jacobs, A. et Rak, S. (1997). Mathematics and literature - a winning combination. Teaching Children Mathematics, 4 (3), p. 156-7.

Jacobs, H. (1995). On curriculum integration. Alexandria, VA: Association for supervision and curriculum development.

Jenner, D.M. et Anderson, A. (2000) Experiencing mathematics through literature: The story of Neil. Teaching Children Mathematics, 6 (9), p. 544-547.

Jennings, C. M., Jennings, J. E., Richey, J., Dixon-Krauss, L. (1992). Increasing interest and achievement in mathematics through children's literature. Early Childhood Research Quarterly, 7 (2), p. 263-276.

Karweit, N., et Wasik, B. A. (1996). The effects of story reading programs on literacy and language development of disadvantaged preschoolers. Journal of Education for Students Placed at Risk, 1, p. 319–348.

Klein, J. T. (1998). L’éducation primaire, secondaire et postsecondaire aux États-Unis : vers l’unification du discours sur l’interdisciplinarité. Revue des sciences de l’éducation, XXIV (1), p. 51-74.

Lataille-Démoré, D. (1998). Le défi de l'intégration des apprentissages et la réforme du programme de formation initiale à  l'enseignement en Ontario. In Revue des sciences de l'Éducation, Vol. XXIV (1), p. 137-165.

Legendre, R. (1993). Dictionnaire actuel de l’éducation. Montréal: Guérin.

Le-Goff, L. (2002). Écrire des énoncés de problèmes mathématiques en cycle III : quels apprentissages? I.U.F.M. Académie de Montpellier.

Lenoir, Y. (2003). La pratique de l’interdisciplinarité dans l’enseignement : pour construire des savoirs transversaux et intégrés dans le cadre d’une approche par compétences. Centre de recherche sur l’intervention éducative, Faculté d’éducation, Université de Sherbrooke.

Lenoir, Y. (2003). La transdisciplinarité, un phénomène naturel redécouvert, mais aussi chargé de prétentions. L’autre forum, 7(3), p. 40-48.

Lenoir, Y. et Sauvé, L. (1998). L’interdisciplinarité et la formation à l’enseignement primaire et secondaire : quelle interdisciplinarité pour quelle formation? Introduction du numéro thématique : Interdisciplinarité et formation à l’enseignement primaire et secondaire. Revue des sciences de l’éducation, XXIV (1), p. 3-29.

Lépine, M. (2011). L’album de littérature pour adolescents : un outil didactique. Québec français, no 163, p. 68-69.

Lovitt, C., & Clarke, D. (1992). The mathematics curriculum and teaching program. Vol. l & 2, Melbourne: Curriculum.

Lowe, A. (1998c). Musique/français langue seconde : moyens pour rejoindre l'unicité de l'apprenant. In Revue de l'Université de Moncton, vol. 31 (1-2), p. 227-246.

Lowe, A. (2002). La pédagogie actualisante ouvre ses portes à l’interdisciplinarité scolaire. Éducation et francophonie; XXX (2).  La pédagogie actualisante, Québec : ACELF http://www.acelf.ca/.

Lynch, J. A. (2006). Mathematics and literature : partners in making sense of the world. Thesis. University of Prince Edward Island. Master’s thesis, St. Xavier University and Skylight Professional Development Field-Based Masters Program, Chicago, EL.

Lyons, R. et M. (2010). Sources de difficultés en résolution de problèmes et Démarche d’experts en résolution de problèmes.

Malloy, C. (2002). Democratic access to mathematics through democratic education: An introduction. In L. English (Ed.), Handbook of International Research in Mathematics Education. Mahwah, NJ: Erlbaum Publications.

Marrin, M. (1995). Intégrer les matières. Montréal: Les Éditions de la Chenelière inc.

McDonald, J. et Czerniak, C. 1994. Developing interdisciplinary units : Strategies and examples. School science and mathematics 94, p. 1-10.

Melser, N. & Leitze, A. (1999). Connecting Language Arts and Mathematical Problem solving in the Middle Grades. Middle School Journal, 31 (1), p. 48-54.

Miller, J.P., Cassie, J.R.B., Drake, S.M. (1990). Holistic learning : A teacher's guide to integrated studies. Toronto: Ontario Institute for the Study of Education Press.

Ministère de l’éducation, du loisir et du sport (2001). Programme de formation de l’école québécoise, Enseignement primaire. Québec: Gouvernement du Québec.

Ministère de l'Éducation du Québec - MEQ (2003). Programme de formation de l'école québécoise. Version approuvée. Éducation préscolaire, enseignement primaire. Québec: Gouvernement du Québec.

Morgan, A. S. (2006). Alternative Methodologies for Teaching Mathematics to Elementary Students: A pilot Study Using Children's Literature American University.

Moyer, P. S. (2000). Communicating mathematically: Children’s literature as a natural connection. The Reading Teacher, 54, p. 246–256.

Murphy, S. (2000). Children’s books about math: Trade books that teach. New Advocate, 13 (4), p. 365-374.

National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.

O’Neill, D. (2004). Storytelling and mathematical ability linked. Newswise, 10, p. 6-9.

Office québécois de la langue française (2002). Le Grand dictionnaire terminologique de l’Office québécois de la langue française. Montréal.

Poirier, L. (2001). Enseigner les maths au primaire: Notes didactiques. Ville St-Laurent, Québec: Éditions du Renouveau pédagogique Inc.

Poulin, J.-E. (2011). Discours d’enseignants de sciences et technologies et de mathématiques du secondaire sur leur compréhension et leurs pratiques de l’interdisciplinarité. Sherbrooke: Bibliothèque et Archives Canada.

Richards, D. (1996). The meaning and relevance of « synthesis » in interdisciplinary studies. In The Journal of Education, vol. 45 (2), p. 114-128.

Robert, M (2002). Problem solving and at-risk students: making mathematics for all a classroom reality. Teaching Children Mathematics, 5, p. 290-294.

Schiro, M. (1997). Integrating children’s literature and mathematics in the classroom: Children as meaning makers, problem solvers, and literacy critics. New York: Teachers College Press.

Sill, D.J. (1996). Integrative thinking, synthesis and creativity in interdisciplinary studies. The Journal of Education, vol. 45 (2), p. 129-151.

Sipka, T. (1990). Writing mathematics : A plethora of possibilities. In A. Sterrett (Ed.), Using writing to teach mathematics (p. 11-14). Washington, DC: Mathematical Association of America.

Smith, F. (2002). The glass wall: Why mathematics can seem difficult. New York: Teachers College Press.

Smith, J. (1995). A different angle for integrating mathematics. Teaching Children Mathematics, I (5), p. 288-93

Spady, W. (1994). Choosing outcomes of significance. Educational Leadership, vol. 51 (6), p. 18-22.

Taddéi, F. (2013). Pour un enseignement interdisciplinaire. Hermès, La Revue, no 67, p. 57-61.

Tardif, J. (1992). Pour un enseignement stratégique. L'apport de la psychologie cognitive. Montréal: Les Éditions Logiques.

Toliver, K. (2001). Literature in the Mathematics Classroom. East Harlem, US. http://fasenet.org/

Tomlinson, S. (1990). Writing to learn: Back to another basic, In Svinicki, M. D. (Eds.), The changing face of college teaching, New Directions for Teaching and Learning, no 42.

Usnick, V. et McCarthy, J. (1998). Turning adolescents onto mathematics through literature. Middle School Journal, 29, p. 50-54.

Vygotsky, L. (1978). Interaction between learning and development. Mind and Society, Cambridge, MA : Harvard University Press, p. 79-91.

Vygotsky, L. (1985). Pensée et langage (1934). Collection Terrains. Paris: Éditions Sociales. Réédition La Dispute, 1997.

Wallace, C., Hand. B, & Prain, V. (2004). Writing, thinking, and learning. Science Kluwer Press, Amsterdam. 

Welchman-Tischler, R. (1992). How to use children's literature to teach mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.

Whitin, D. J. et Wilde, S. (1995). It’s the story that counts: More children’s books for mathematical learning, K-6. Portsmouth, NH: Heinemann.

Whitin, D.J. (2002). The potentials and pitfalls of integrating literature into the mathematics program. Teaching Children MathematicsJournal 8 (9), p. 503-04.

Wickett, M. (2000). Amanda Bean and the gator girls: Writing and solving multiplication stones. Teaching Children Mathematics, 6 (5), 282-87.

Wood, K.E. (1997). Interdisciplinary instruction : A practical guide for elementary and middle school teachers. Upper Saddle Rover, NJ: Merrill, an imprint of Prentice Hall.